شعور ناشناخته

شعور ناشناخته

مطالعه و تحقیق در ارتباط با موجودات هوشمند غیر بشری از دیدگاه وحی ، علم و مستندات واقعی
شعور ناشناخته

شعور ناشناخته

مطالعه و تحقیق در ارتباط با موجودات هوشمند غیر بشری از دیدگاه وحی ، علم و مستندات واقعی

منظور از سبب و اسباب در قرآن مجید چیست؟

 موضوع: بررسی ترجمه آیه 15 سوره حج(سوره22)در ارتباط با فهم لغت بسبب و فهم کلی کلمه سبب در قرآن.  

  

مقدمه: 

هدف از طرح این موضوع تداوم بحث پیرامون امکان حضور تمدنهای پیشرفته بشری در گذشته و دستیابی به این فراز در تمدن فعلی در خصوص سفاین فضائی و حرکت آنها در کره زمین از شرق عالم به غرب و بالعکس و نیز صعود به خارج از جو زمین و حرکت در حوضه منظومه شمسی بین سیارات می باشد. 

در ادامه به این مهم خواهیم پرداخت که باری تعالی از این تذکر، جهت توجه عقول به عظمت خلقت در سیاره زمین، بطور اخص و در سیارات، بطور اعم پرداخته است. 

 (سوره ۲۲: الحج - آیه : 15 - جزء ۱۷ )

مَن کَانَ یَظُنُّ أَن لَّن یَنصُرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ فَلْیَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء ثُمَّ لِیَقْطَعْ فَلْیَنظُرْ هَلْ یُذْهِبَنَّ کَیْدُهُ مَا یَغِیظُ    

 

ترجمه های مورد تحقیق از آیه فوق:  

فولادوند: هر که مى‏پندارد که خدا [پیامبرش] را در دنیا و آخرت هرگز یارى نخواهد کرد [بگو] تا طنابى به سوى سقف کشد [و خود را حلق‏آویز کند] سپس [آن را] ببر د آنگاه بنگرد که آیا نیرنگش چیزى را که مایه خشم او شده از میان خواهد برد

مکارم: هر کس گمان می‏کند که خدا پیامبرش را در دنیا و آخرت یاری نخواهد کرد (و از این نظر عصبانی است هر کاری از دستش ساخته است بکند) ریسمانی به سقف خانه خود بیاویزد و خود را از آن آویزان نماید و نفس خود را قطع کند! (و تا لب پرتگاه مرگ پیش رود) ببیند آیا این کار خشم او را فرو می‏نشاند؟!

خرمشاهی: هرکس گمان مى‏برد که خداوند هرگز او [پیامبر] را در دنیا و آخرت یارى نمى‏کند، ریسمانى به سقف خانه‏[اش‏] ببندد [و به گردن اندازد] سپس [آن یا نفس خود را] ببرد و بنگرد آیا این تدبیر او مایه خشمش را از بین مى‏برد؟

   

آیات قبل و بعد:  

 (سوره ۲۲: الحج - آیه : 14 - جزء ۱۷ )

 إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یُرِیدُ.

خداوند کسانی را که ایمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند در باغهائی از بهشت وارد می‏کند که نهرها زیر درختانش جاری است (آری) خدا هر چه را اراده کند انجام می‏دهد. 

(سوره ۲۲: الحج - آیه : 16 - جزء ۱۷ ) 

وَکَذَلِکَ أَنزَلْنَاهُ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ وَأَنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَن یُرِیدُ. 

اینگونه ما قرآن را به صورت آیات روشن نازل کردیم و خداوند هر کس را بخواهد هدایت می‏کند. 

 

تکرار سبب و اسباب در آیات قرآن  

بسبب 1بار  

اسباب 1بار 

الاسباب 3بار    

سببا 4 بار 

بسبب:

 سوره: 22 , آیه: 15

مَن کَانَ یَظُنُّ أَن لَّن یَنصُرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ فَلْیَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء ثُمَّ لِیَقْطَعْ فَلْیَنظُرْ هَلْ یُذْهِبَنَّ کَیْدُهُ مَا یَغِیظُ

 اسباب:

سوره: 40 , آیه: 37

أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّی لَأَظُنُّهُ کَاذِبًا وَکَذَلِکَ زُیِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِیلِ وَمَا کَیْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِی تَبَابٍ  

الاسباب:

سوره: 38 , آیه: 10

أَمْ لَهُم مُّلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبَابِ  

 سوره: 40 , آیه: 36

وَقَالَ فِرْعَوْنُ یَا هَامَانُ ابْنِ لِی صَرْحًا لَّعَلِّی أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ

سوره: 2 , آیه: 166   

إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ

سببا:

سوره: 18 , آیه: 84

إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَآتَیْنَاهُ مِن کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا

سوره: 18 , آیه: 85

فَأَتْبَعَ سَبَبًا

سوره: 18 , آیه: 89

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا

سوره: 18 , آیه: 92

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا

معنای لغوی سبب در لغت نامه دهخدا و فرهنگ معین: 

سبب در لغتنامه دهخدا:  

آوا :س َ ب َ
نوع لغت :ع اِ

شرح : رسن و هرچه بدان بدیگری پیوسته شود.  

(اصطلاح فلسفه ): هر چه لابدفیه باشد در وجود چیزی اعم از این که داخل در حقیقت آن باشد و آن ماده و صورت است یا خارج از حقیقت باشد و آن فاعل و غایت است . رجوع به کشاف اصطلاحات الفنون شود. در اصطلاح حکما چیزی را گویند که موجود باشد فی نفسه و حاصل شوداز آن وجود دیگری یعنی چیزی که وسیله حصول چیزی باشد. (آنندراج ). رجوع به علت شود. 

سبب در لغت نامه معین: 

شرح : 1 ـ علت . 2 ـ نسبتِ خویشاوندی . 3 ـ وسیله . 4 ـ طریق . 5 ـ در عروض نوعی هجای بلند یا دو هجای کوتاه پیاپی . 6 ـ طناب ، ریسمان .  

سایر لغتنامه ها:  

شرح : ( اسم ) 1 - دست آویز -علت- وسیله . 2 - علاقه خویشاوندی قرابت . 3 - افزار آلت .   

باتوجه  به معانی مختلف موجود، چرا در هر سه ترجمه آیه ، احتمال دیگر معانی در نظر گرفته نشده است؟

متاسفانه هر سه ترجمه (سوره ۲۲: الحج - آیه : 15 - جزء ۱۷ )که در بالا نقل شد، مورد پذیرش عقل و منطق نیست! چرا که روح کلی آیه جهت فهم حقیقت دین، قصد رساندن مطلبی دیگر را در خود پرورانده است و نه پیشنهاد به خودکشی را !!  که حالا پس از حلق آویز شدن بتواند طناب را ببرد و یا خیر!

مَن کَانَ یَظُنُّ أَن لَّن یَنصُرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ فَلْیَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء ثُمَّ لِیَقْطَعْ فَلْیَنظُرْ هَلْ یُذْهِبَنَّ کَیْدُهُ مَا یَغِیظُ 

با نگاه به کلمه سبب در متن کلی قرآن و تکرار آن ، امر دیگری به ذهن متبادر می گردد:  

فَلْیَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء ، فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبَابِ ، أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ ، لَّعَلِّی أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ ، مِن کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا ،فَأَتْبَعَ سَبَبًا. 

تمامی کد کلمه های فوق که با کد کلمه های  إِلَى السَّمَاء - السَّمَاوَاتِ - مُّلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ در 9 تکرار آمیخته شده است، به موضوع مهمی اشاره دارد، اشاره به همان چیزی که ابراهیم، به اذن اله از آن مطلع شد:  

 سوره: 6 , آیه: 75

وَکَذَلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ  

 و این گونه ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین‏کنندگان باشد.  

خروج از جو زمین 

 بله دیدن آیات الهی و کرات سماوی و نظاره زمین از ورای جو هر متخاصم و مظنون به اسلام را سر عقل خواهد آورد. 

 

 

طلوع خورشید صبح گاهی در مریخبا سفینه و یا هر اسبابی بالا روید و سپس در ورای جو زمین و یا سیارات دیگر از حرکت بایستید و عظمت آن سیاره را بنگرید که مخلوقی از بینهایت مخلوقات الهی است. 

آیا تلاش شما در مکر و خشم از اسلام و دین حق فرو نمی نشیند؟  

 

 

 سوره: 7 , آیه: 185

أَوَلَمْ یَنظُرُواْ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللّهُ مِن شَیْءٍ وَأَنْ عَسَى أَن یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ 

آیا در ملکوت آسمانها و زمین و هر چیزى که خدا آفریده است ننگریسته‏اند و اینکه شاید هنگام مرگشان نزدیک شده باشد پس به کدام سخن بعد از قرآن ایمان مى‏آورند. 

آیه بعدی سوره فوق/186: مَن یُضْلِلِ اللّهُ فَلاَ هَادِیَ لَهُ وَیَذَرُهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ  ، چقدر شباهت دارد به آیه بعدی موضوع مورد بحث، گوئی دو روی یک سکه اند!

(سوره ۲۲: الحج - آیه : 16 - جزء ۱۷ ) 

وَکَذَلِکَ أَنزَلْنَاهُ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ وَأَنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَن یُرِیدُ.

این در هم تنیدگی آیات الهی و عدم وجود اختلاف در آن ، اعجازی عظیم را نمایانگر است که در کلام بشری ردی از آن نیست. 

 

زمین و ایستگاه فضائیاشاره به کلمات آسمان، آسمانها و زمین، استفاده از وسیله جهت ارتقاء به گرده زمین(ماورای جو)،در قرآن جهت فهم و درک عظمت ملک الهی و ملکوت آسمان و زمین است و نه ریسمان و آسمان بهم بافتن جهت خودکشی!

آیا می توان پذیرفت که صاحبان اهرام مصر(فرعونیان) اسبابی را جهت خروج از جو زمین اختراع کرده بودند؟ و با تکنولوژی پیشرفته خود، جاهلانه به دنبال کشف حقیقت کلمات موسی و یافتن اله نادیدنی مجادله می کردند: 

 

 سوره: 40 , آیه: 36

وَقَالَ فِرْعَوْنُ یَا هَامَانُ ابْنِ لِی صَرْحًا لَّعَلِّی أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ  

سوره: 28 , آیه: 38

وَقَالَ فِرْعَوْنُ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرِی فَأَوْقِدْ لِی یَا هَامَانُ عَلَى الطِّینِ فَاجْعَل لِّی صَرْحًا لَّعَلِّی أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّی لَأَظُنُّهُ مِنَ الْکَاذِبِینَ  

و فرعون گفت اى بزرگان قوم من جز خویشتن براى شما خدایى نمى‏شناسم پس اى هامان برایم بر گل آتش بیفروز و برجى [بلند] براى من بساز شاید به [حال] خداى موسى اطلاع یابم و من جدا او را از دروغگویان مى‏پندارم . 

آیا ترجمه نارسا فوق حاکی از آماده سازی سفینه ای جهت پرتاب به فضا و رصد می باشد؟ 

آیا امروزه می توانیم کد کلمه های طین، صرح و ارتباط آنها با اوقد را رمز گشائی نمائیم؟ 

مگر نه اینکه به قوم پیامبر اسلام در مکه و مدینه، بارها تذکر داده شده است که اقوام پیشین چه در تکنولوژی و چه در نفرات و چه در طول عمر و چه در بهره برداری از منابع قدرتمند تر بوده اند؟ 

پس چرا نباید بپذیریم که ترجمه آیات فوق به تامل بیشتری نیازمند است؟ و چه حیف است که از کنار آیاتی ژرف ، با ترجمه ای اشتباه، اینچنین ساده بگذریم!

کلمه سی دی /دیسک فشرده در بین قوم پیامبر چه معنائی را متبادر به ذهن می ساخت؟ 

حال اگر تمدن امروزی نابود گردد و 4000سال بعد نشانه هائی از تمدن امروزی، بصورت رمز آلود جهت تذکر در وحی الهی و کتاب ارسالی آورده شود، مردمان آنروز از دیسک فشرده، صرح، طین و کلمه سبب چه خواهند فهمید؟ ولی آیا روزی معنای آن کلمات رمزآلود به آشکاری نخواهد رفت؟ 

سوره: 41 , آیه: 53  

سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ 

به زودی نشانه‏های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می‏دهیم تا آشکار گردد که او حق است، آیا کافی نیست که او بر همه چیز شاهد و گواه است.   

آیا آن روز فرا نرسیده است؟ 

سوره: 55 , آیه: 33

یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ  

ای گروه جن و انس! اگر می‏توانید از مرزهای آسمانها و زمین بگذرید، ولی هرگز قادر نیستید مگر با نیروئی .

 سوره: 36 , آیه: 83

فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ  

نظرات 7 + ارسال نظر
هاشم 1390,02,01 ساعت 09:35

سلام
چند وقتی که نبودی خیلی دلم براتون تنگ شده بود امیدوارم کارهاتون سامون داده باشی تا بتونی بازم مطلب بنویسی

متشکرم
در پناه حق

سلام
با تشکر از محبت شما

هاشم 1390,07,05 ساعت 19:36

سلام
برای رسیدن به اصل و مفهوم معنی کلمات ، بعضی از دوستان پیشنهاد استفاده از الفبای پسا نوحی را داده اند ممکن است در درک کلماتی همانند ((صرح)) کمک کند ، اگر امکان دارد سایت زیر را مطالعه و نظرتان را بگویید
http://quraninmylife.blogsky.com/

سلام
و سپاس

سلام علیکم

یادداشت جالبی بود.

بواقع تا مخاطبان قرآنی دستگاه مختصات مطلقی را برای معناکردن حروف قبول نکنند، هرگز نباید انتظار داشت که ذره توافقی حول موضوعی بوجود بیاید. لذا تا آن زمان قول "زور" خواهد تاخت.

اینکه ما در قرآن کریم به دنبال چنین دستگاه مختصات معناسازی باشیم، یک ضرورت است. که اینجانب در دو یادداشت اخیرم سعی کردم با مثالهایی در حد و اندازه ای کوچک توجهات را به قرآن کریم برگردانم.

ان شاءالله.
تشکر.

سلام و رحمت خدای رحمان بر شما

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِی هَٰذَا الْقُرْآنِ مِن کُلِّ مَثَلٍ فَأَبَىٰ أَکْثَرُ النَّاسِ إِلَّا کُفُورًا

مختصات لسان قرآن، ناس است و امتداد فهم آن از انعام (ظلمت)تا صاحبان الباب (نور/اندیشه /تعقل)متغیر خواهد ماند
توافق در لسان محال است چرا که آیه فاقد آلودگی ابعاد جهلی است لذا بعد پذیر نیست لکن پس از قرائت آیه و ورود آیه به تاریکخانه ذهن و تفکر قاری هر بازتابی که پیدا کند چه لسانی و چه ایمائی نوری محصور شده وتنزیل یافته است که تفسیر نام دارد
اما دگرگونی که نور لسان قرآن در بدو ورود در قلب ایجاد کرده در همه حق را پدید خواهد آورد در بینهایت مختصات سبیل انسانها و جنیان که برخی این حق بدیع را کتمان کرده و در انتقال مکر کرده و گفتار خویش را از حق منحرف کرده و گمراه می کنند ولی عده ی دیگر نفوذ نور در قلب و تلاطم و دگرگونی آنرا در ذهن پذیرفته و صادقانه هرچند ناقص آنرا بیان می کنند و جوشش لسان نور از قلب به زبان صادقان و مومنان می تواند موضوع را قریب به ذهن برای ناس نماید به اذن اله یکتا - لکن باز هم توافق نخواهد بود لذا یقین حاصل نمی شود و اینگونه الله رحمن به ایمان از ما پذیرفت و الا تسلیم (اسلام/مسلمان) در مرتبه ای پائین تر شاید فلاح بهمراه داشته باشد.پس از انتقال از دنیا یقین برای همه حاصل است در حقانیت وعده ها !
قدری از مطالب شما را مطالعه کردم-
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا 18:10
وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَئِکَ تَحَرَّوْا رَشَدًا 72:14

Mehrdad 1390,07,11 ساعت 15:00

با سلام
من خیلی وقته که میام اینجا و مطالب اینجا رو کامل می خونم و میخواستم بپرسم چرا اپ نمیکنی این وب رو؟ واقعا چیز های جالبی مینویسی
در ضمن تو سوره فاطر ایه اول خداوند گفته موجوداتی دو وجهی و سه وجهی و چهار وجهی افریدم و هر چه بخواهم در خلقت می افرینم که این ایه به اشتباه به بال معنی شده در حالیکه ریشه تو وجهنات هست یعنی چند وجهی و چند بعدی که منظور خداوند چند بعدی بودن موجودات هست
منتظر اپ وبت هستم...

با سلام
مقاله ملائک سنگین است و سه سال مطالعه چیزی را که جرات کنم بنویسم را مهیا نکرده است.لذا به ویرایش مقالات قبلی اکتفا کرده ام
مقاله ای در دست تدوین است جهت اثبات مطالعه قرآن به زبان مادری در سراسر جهان و خصوصا ایران! انشاء الله بزودی تقدیم می گردد.
تشکر از توجه شما

mMehrdad 1390,07,24 ساعت 21:26

سلامی دوباره
حتما پس کتاب انها اینجایند نوشته رحمان میرزایی رو اگه تونستی بخون....تنها جایی که ثابت کرده بود موجودات دو بعدی و چهار بعدی تو قران اومده اما به علت ترجمه غلط کسی بهش توجه نکرده تو اون کتاب بود اگه پیداش کردی یه بار خوندنش میارزه
تو این کتاب به چیز های دیگه هم پرداخته شده مثل سفینه داشتن حضرت سلیمان و امکان جا به جایی بین بعد های زمانی با توجه به تخت ملکه سبا که در یک چشم بر هم زدنی به نزد حضرت سلیمان اومده و اینکه تکنولوژی بسیار بالایی داشتن و ....که خوندنشون خالی از لطف نیست
به شدت منتظر اون مقاله ات هستم دوست عزیز
در پناه خالق یکتا و خداوند رحمان باشی

شماره مدرک کتابخانه مجلس : ‭۸۳-۲۴۷۵
سر شناسه : میرزائی، رحمان، ۱۳۵۲ -
عنوان کتاب : آنها اینجایند! (جن‌شناسی از نگاهی دیگر)/ رحمان میرزایی
وضعیت نشر و پخش و غیره : تهران: ماهرنگ، ‭۱۳۸۲‬.
مشخصات ظاهری : ‭ص۱۲۲‬‬.
یادداشتهای مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمایه های داخل اثر : کتابنامه: ص. [۱۲۳]
موضوع : جن
موضوع : جن (قرآن)
رده بندی کنگره : BP۲۲۶/۳/م۹ آ۸
شناسگر رکورد : 300283

hamed 1390,07,30 ساعت 00:35 http://sazedel.blogfa.com

سلام استادگرامی ممنون از مطالب با ارزش و پر مغزتون میخواستم ببینم مطلبی که گفتید درمورد اثبات مطالعه قرآن به زبان مادری در سراسر جهان و خصوصا ایران رو کی در وبلاگتون میزارید؟ ممنون میشم اگه تونستید به ایمیلم اطلاع دهد باتشکر حق نگهدارتان

سجاد 1396,12,06 ساعت 02:51

با سلام مطلب شما حرف دل من بود که چرا هیچوقت نگاه عمیقی به این کتاب عظیم نداشتیم و همین باعث دلسردی مردم از دین شده ضمنا باید بگم وقتی فرعون به هامان میگه واسم برج بساز منظورش همون اهرام هستش در ادامه میگه شاید اسبابی به اسمانها بیابم این خیلی نکته داره چون خدا تو قران گفته اسمان اول رو با ستارگان زینت دادیم پس کل عالمی که ما میبینیم فقط یکی از هفت اسمانه پس وقتی میگه اسباب السماوات یعنی اهرام دروازه یا گذرگاهی برای ارتباط با ابعاد دیگه بوده حتی دانشمندان امروزی هم میگن اهرام دروازه ای به دنیای خدایان(شیاطین جن) بوده میتونید درباره اهرام و خواص شگفت انگیز اونها تحقیق کنید

با سلام
اینکه اهرام ابزار و دروازه ای جهت انتقال به بعد دیگری باشد را قبلا شنیدم و قابل تحقیق است. ولی در خصوص سبع سموات به مقالاتی که در همین وبلاگ ارایه شده رجوع فرمایید. در ارتباط با خدایان بیشتر ارجاع مشرکین به ملایکه هست که ملایکه در آخرت اعلام می دارند که جن مورد پرستش واقع شدند علی رغم آنکه مدعی بودند ملایک را تقدیس و پرستش می کنند.با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد